Schitterend tegen-concert
met muziek van door de nazis vervolgde componisten in St. Aegtenkapel
Op zaterdag, 16
februari jl. bezocht ik het tegen-concert in de St. Aegtenkapel in Amersfoort.
Dit concert was georganiseerd om een tegengeluid te laten horen tegen
de komst van Johan Heesters en diens concert in theater De Flint in
Amersfoort. Er is begrijpelijkerwijs veel te doen geweest om de komst
van deze artiest, die in het verleden heeft opgetreden voor hoge nazi-leiders,
waaronder Adolf Hitler en die zich tijdens het nazi-regime voor zijn
artistieke talenten grof heeft laten betalen, waar talloze andere, waaronder
Joodse, artiesten daarentegen werden vervolgd, opgepakt en in concentratiekampen
werden vermoord, omdat zij hun artistieke talenten absoluut niet in
dienst van de nazis wensten te gebruiken.
Mijn vader is in
zijn jonge jaren opgepakt tijdens een razzia en in een Duits werkkamp
opgesloten. Hij heeft daar een afschuwelijke periode doorgemaakt, die
tot aan zijn dood vorig jaar van grote invloed op zijn leven is geweest.
Mijn vader heeft namelijk zijn hele leven de lidtekens van de Tweede
Wereldoorlog met zich meegedragen en zou zich dan ook in zijn graf hebben
omgedraaid als hij van dit concert zou hebben geweten. Vanuit o.a. deze
familiegeschiedenis heb ik mijzelf inmiddels al weer vele jaren en gelukkig
met goede resultaten ingezet voor de bevordering en de verbetering van
de informatieverstrekking aan met name Joodse maar in feite alle Tweede
Wereldoorlogslachtoffers en/of hun nabestaanden. Het is voor mij nog
steeds onbegrijpelijk dat zes miljoen medeburgers in de Tweede Wereldoorlog
door de nazis zijn vermoord louter en alleen omdat zij van Joodse
afkomst waren.
Het verbijstert
mij dan ook volkomen dat een man als Johan Heesters die zo grof heeft
willen verdienen aan een dergelijk systeem en nooit openlijk en officieel
afstand heeft willen nemen van het nazi-regime tijdens zijn concert
op afgelopen zaterdagavond tot en met is bejubeld en gefêteerd
in theater De Flint. Hieruit blijkt mijns inziens dan ook een volslagen
gebrek aan een moreel, ethisch en historisch besef bij de bezoekers
en de organisatoren van dit concert.
Gezien mijn eigen familie- en persoonlijke geschiedenis wilde ik dan
ook heel bewust op een waardige, beschaafde wijze een tegengeluid laten
horen tegen het concert van Johan Heesters. Gelukkig organiseerde de
Leo Smit stichting op dezelfde zaterdagavond een tegen-concert in de
St. Aegtenkapel in Amersfoort, waarin muziek ten gehore werd gebracht
van Joodse componisten, die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de nazis
waren omgebracht. Het concert had dan ook als toepasselijke titel: De
muziek spreekt - Componisten, vervolgd door de nazis. Het
gaf mij de kans om op een waardige wijze een beschaafde tegenstem te
laten horen tegen wat op dat moment elders in de stad plaatsvond.
De sfeer in de stad
was heel bijzonder. Het was duidelijk voelbaar in de zaal dat dit een
concert was dat heel anders zou zijn dan normaal. Dit werd ook mede
veroorzaakt door het feit dat voor de ingang politiebusjes en politieagenten
stonden en alle bezoekers van het concert zich moesten legitimeren.
Het is jammer dat dit op deze wijze moest, maar het is niet meer dan
begrijpelijk dat de organisatoren van het concert de veiligheid van
de bezoekers volledig wilde waarborgen. Deze veiligheidsmaatregelen
waren noodzakelijk geworden omdat extreemrechtse jongeren van tevoren
hadden aangegeven op gewelddadige wijze te zullen demonstreren bij het
concert van Johan Heesters. Dankzij deze voortreffelijke veiligheidsmaatregelen
kon de agressie van deze extreemrechtse jongeren direct in de kiem worden
gesmoord.
Het tegen-concert
begon en eindigde met toespraken, die op een beschaafde en uiterst verfijnde
maar een niet mis te verstane wijze aangaven dat dit concert onmiskenbaar
bedoeld was als tegen-concert en daardoor een overduidelijk statement
is geworden tegen fascisme en anti-semitisme. De solisten die optraden
waren: Irene Maessen (sopraan), Eleonore Pameijer (fluit), Stephan Heber
(cello) en Marcel Worms (piano). Zelf heb ik bijzonder genoten van het
stuk Cello Sonate (1932) dat werd geschreven door de componist Szymon
Laks (1901 1983) en van de Joodse liederen Jehudah Ha-Levi en
Kaddish, die werden geschreven door Simon Gokkes (1897-1943). De voorstelling
vloog voorbij en bleef mij vanaf het begin tot het einde boeien en ik
was zo bleek aan alle reacties die ik in de pauze om mij heen
hoorde - overduidelijk niet de enige die hier zo over dacht. Na afloop
van het concert volgde dan ook een staande ovatie van het publiek als
hommage aan de vier artiesten die ons allen niet alleen een onvergetelijke
avond hebben bezorgd, maar die ons allen tevens in staat hebben gesteld
om door onze aanwezigheid een waardige, beschaafde maar overduidelijke
stem te laten horen tegen fascisme en anti-semitisme. De vele aanwezigen
op het concert, die ik heb gesproken, waren net als ikzelf opgetogen
over dit prachtige concert en verlieten dan ook na afloop van het concert
net als ikzelf met een goed en tevreden gevoel de St.
Aegtenkapel.
Anne Louis Cammenga