Het Comit
Heesters Raus! ontving via dhr. Cammenga de volgende adhesiebetuigingen:
Simon Wiesenthal
Center-Israel Office.
Emailmessage for Mr. E. (Effie) Zuroff concerning: Requestfor free information
about Johan Heesters
Dear Anne Louis
Cammenga,
I apologize for
the delay in my response but we were trying to see if we could find
any new documents to help in the effort to help you cancel the forthcoming
concert by Heesters in Amersfoort. Unfortunately, we did not find any
new documents or proof of criminal activity that would strengthen the
moral arguments against him.
Having said that,
we fully understand and support the activities of the Comite Heesters
Raus who understandably do not want their home town to host a performer
who sang in Dachau and never condemned the Nazis' atrocities.
Wishing you good
luck in your efforts,
Dr.Efraim Zuroff
Van Aaron Breitbart
via Wiesenthal.net
Johann Heesters,
(also known as Jopies in nazi-era Germany), was one of about 1,000 artists
categorized by the nazis as "divinely gifted". "Divinely
gifted" artists received favorable treatment in return for performing
before the masses.Heesters has been asked on many occasions why he said
nothing about nazi policies during the era. His answer, that he was
too busy performing or was non-political, has been viewed by observers
as less than honest. The fact is that Heesters was considered one of
Hitler's favorite performers and was even his guest at the Fuehrerloge.
Heesters also pleased his nazi patrons by visiting Dachau in 1941and
telling the press the press that conditions there were good. Later on,
Heesters apologized for the visit claiming he had been gullible and
naive. The simple fact is that no artist performing in nazi Germany,
much less a foreigner, could make a career without the good will
of the authorities, especially Nazi propaganda minister, Josef Goebbels.
It would be wrong to call Heesters a nazi, but he, like others, certainly
allowed himself to be used by them and took advantage of the career
opportunities they offered him. Some have compared Heesters to Leni
Riefenstahl. On the other hand, Riefenstahl may have had less of a choice
because she was a German, Heesters was not. In taking all this into
account, one can understand why Heesters has not exactly been welcome
in the land of his birth.
Geachte heer Cammenga,
De stichting Joods
Maatschappelijk Werk (JMW) ondersteunt van harte de actie tegen het
optreden van Johan Heesters in theater de Flint in Amersfoort.
JMW ondersteunt
jaarlijks zo'n 3.500 Joodse vervolgingsslachtoffers. Het onnodige optreden
van deze 103-jarige vormt voor velen van hen een provocatie en daarmee
een slag in het gezicht.
Wellicht nog schokkender
dan het optreden was de reactie van de directie van de Flint. Deze verklaarde
op Radio 1 geen rekening te kunnen houden met de pijn die het optreden
voor een aantal Nederlanders met zich meebrengt. Ongeacht hoe men over
het optreden van de heer Heesters denkt, kan deze reactie niet anders
dan als onacceptabel worden gekenmerkt.
Met een vriendelijke
groet,
Namens de Stichting
Joods Maatschappelijk Werk,
Drs. H.G. Vuijsje
Algemeen directeur-bestuurder
Geachte heer Cammenga,
Naar aanleiding
van uw mail van 29 november j.l. heb ik overleg gehad met de heer B.
Noach om tot een gemeenschappelijk standpunt te komen.
De heer Noach evenwel
stelt zich op het standpunt dat dit een Nederlandse aangelegenheid,
waarover hij geen standpunt wil en kan kenbaar maken..
Dientwege doe ik
U, titre personnel, mijn standpunt toekomen. Hier spreek de wens
uit dat ik hiermede een bijdrage heb kunnen leveren aan het protest.
Dankzij veelvuldig
protest is de heer J.Heesters in het verleden kenbaar gemaakt dat
zijn optreden in Nederland niet gewenst was. Het is een schande dat
de wethouder van Cultuur en Sport de heer A.Spruyt, alsmede de directeur
van de Flint, zonder zich hiervan rekenschap te hebben gegeven aan de
heer Heesters toestemming verlenen tot een optreden in februari 2008.
Hierdoor ontstaat de indruk dat de heer Heesters volledig is gerehabiliteerd
en zijn oorlogsverleden er niets meer toe doet. Het tegendeel is echter
waar, nog velen slachtoffers van WO II zijn en worden wederom gekwetst
door zijn komst. Ik spreek oprecht de hoop uit dat de protesten alsnog
een annullatie van het optreden zal kunnen bewerkstelligen.
Hoogachtend
Reinier Bobbe
Coordinator Akevoth Nederland
Geachte heer Cammenga,
Met interesse heb
ik uw email gelezen.
CIDI heeft in deze kwestie geen standpunt ingenomen.
Wij vinden dat we ons als organisatie niet met alles kunnen bemoeien.
Juist nu in het vredesproces tussen Israel en de Palestijnen weer gaande
is, willen we ons meer daarop concentreren.
Aan de journalisten die ons om een mening vroegen hebben we gezegd:
Johan Heesters heeft altijd al vals gezongen.
Met vriendelijke
groet,
Ronny Naftaniel
Onderwerp: RE:
Verzoek om uw standpunt (NIOD) m.b.t. komst Johan Heesters naar De Flint
in Amersfoort in februari 2008
Geachte heer Cammenga
Zoals beloofd enige
Heesters-opmerkingen:
Dat Johan Heesters in nazi-Duitsland, voor en tijdens de oorlog, is
blijven optreden, zou je nog onder naief kunnen rangschikken. Er waren
duizenden kunstenaars, die net als hij vonden dat kunst en politiek
niets met elkaar te maken hadden en dat kunstenaars in tijden van
nood een sprankje plezier brachten. niet alle kunstenaars zaten in het
verzet, zal ik maar zeggen.
zijn bezoek aan dachau is natuurlijk onvergeeflijk, hoewel ik bij het
zingen een vraagteken zet. als dat inderdaad het geval was geweest,
dan zouden de Duitsers vanuit propaganda-oogpunt daar zeker foto's van
hebben gepubliceerd.
Wat mij zeker bij hem tegenstaat is het volstrekte onbegrip dat hij
na 1945 ten toon spreidde. hij kan, en wil, maar niet begrijpen dat
er talloze Nederlanders zijn die hem zijn doorspelen kwalijk genomen
hebben en die hem daarom niet in Nederland willen terugzien.
Zijn constante hunkering naar erkenning, inclusief een lintje, maakt
ook een moeizame indruk. hij zou er verstandiger aan doen zijn laatste
levensmaanden/jaren in zijn zelfverkozen Duitsland door te brengen.
Met vriendelijke
groet,
David Barnouw
Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie
En dit mogen
we ook als een adhesiebetuiging beschouwen:
'Laat hem in zijn
vaderland blijven'
AMERSFOORT - Afko
Schoonbeek (71) uit Limburg is speciaal voor de demonstratie naar Amersfoort
gekomen.
Hij is voorzitter van de Vriendenkring Neuengamme, een concentratiekamp
bij Hamburg in de oorlogsjaren. ,,Men roept maar steeds dat Heesters
terug is in zijn vaderland, maar Nederland is zijn vaderland niet. Dat
is Duitsland. Laat hem in zijn vaderland blijven. Hij heeft nooit spijt
betuigd voor zijn daden. Een schande dat hij hier optreedt.
Hierbij zenden
wij u de Nederlandstalige tekst op verzoek van de VvN, Vereinigung der
Verfolgten des Naziregimes, Vereniging van slachtoffers van het naziregime
in Duitsland zelf n.a.v. het optreden van nazi-zanger Heesters in Amersfoort:
Waarde vrienden,
Onze groet is bestemd
voor alle mensen, die hier verzameld zijn in Amersfoort, omdat zij hun
protest willen uiten tegen de aanwezigheid van een nazi-collaborateur.
Onze bijzondere
groet gaat aan die mensen die actief waren in het verzet tegen het fascistische
Duitsland, die ertoe hebben bijgedragen ook ons land te bevrijden van
de grootste barbarij van de geschiedenis.
Onze stille groet
gaat hier in Amersfoort aan de Nederlandse slachtoffers van de nazi-dictatuur.
Ieder mens heeft
de mogelijkheid in een historische situatie een kant te kiezen. Hij
kan voor het humanisme strijden of hij kan zoals Johannes
Heesters zich verlagen tot een betaald marionet van de nazis.
Niemand heeft Heesters
in 1936 gedwongen naar nazi-Duitsland te gaan en met de nazis
samen te werken. Het was een tijd, waarin andere kunstenaars Duitsland
al hadden moeten verlaten. Heeft Johannes Heesters nooit de naam gehoord
van de nobelprijswinnaar in de letteren Thomas Mann? Thomas Mann zegde
op 17 maart 1933 zijn lidmaatschap op van de Pruisische Academie der
Kunsten, omdat hij weigerde een eed van trouw tegenover de nationaal-socialistische
regering af te leggen. Al drie jaar ervoor, op 17 oktober 1930, heeft
Thomas Mann in de Deutsche Ansprache gewaarschuwd
voor de nazis: Deze hadden volgens hem het droombeeld van
een primitieve, bloedreine, in hart en verstand simpele, de hakken tegen
elkaar slaande, naïeve gehoorzame en stramme onnozelheid, deze
volkomen nationale simpliciteit. In dit beeld past Johannes Heesters
in zijn scherpste consequentie als een op carrière georiënteerde
amusementsclown van de massamoordenaars.
Op 21 maart 1933
begon de oprichting van het concentratiekamp Dachau. Heeft Heesters
alleen maar zijn muziekbladen gelezen of soms ook de krant? In
1941 bezocht hij als amusementsster dit kamp. Heeft hij
er niet over nagedacht, waarom hij in de voorplaats van een moordfabriek
was uitgenodigd? Hij was de chansonnier van de duivel en de lieveling
van de minister voor propaganda.
Op 10 mei 1933 branden
in Duitsland de boeken. Heeft Johannes Heesters daar nooit van gehoord,
hoewel het overal stond te lezen? Hoe kon Duitsland het land van zijn
hartstocht worden?
In 1937, Heesters
was in zijn tweede jaar in nazi-Duitsland, mocht de nobelprijswinnar
voor natuurkunde Albert Einstein niet meer in Duitsland werken. Hij
werd uit het Duitse staatsburgerschap ontzet. Heesters echter had er
groot plezier aan, in juist dat Duitsland te werken.
Nederland werd in
mei 1940 door de nazi-legers overvallen en bezet. Duizenden Nederlanders
en ook Duitse vluchtelingen werden gedeporteerd. Tezelfder tijd speelde
Heesters voor de nazis in acht amusementsfilms. Hij
zingt voor de Führer. Op zijn eigen website
zijn daartoe domweg operetteachtige verontschuldigingen te vinden: Wat
ik ook in de tijd tussen 1933 en 1945 gedaan heb, diep in mijn binnenste
hoe zeer ik ook mijn geweten onderzoek kan ik mijzelf
niet voorwerpen dat ik mijn volk of mijn vaderland zou hebben verraden
zo waarlijk helpe mij God almachtig.
De geallieerde militaire
regering constateerde na de oorlog dat zijn films het fascistische regime
dienden om de bevolking af te leiden en te kalmeren. Miljoenen mensen
zijn op de slagvelden van de overvallen landen gesneuveld, miljoenen
van mensen werden vergast. En Jopie leidt af en kalmeert
en heeft zich niets voor te werpen.
Wij weten niet,
of zijn god hem helpt.
Maar we weten dat
deze operettezanger, die vrijwillig de nazis diende en hun plezierde,
geen voorbeeld is voor de toekomst.
Hoe moeten we op
school in de toekomst over Anne Frank spreken, als de operettehelden
van de nazis vandaag nog altijd en steeds weer worden gevierd
nu zelfs in Nederland? Hoe passen de doodskreten uit de concentratiekampen,
Todesschreie aus den Konzentrationslagern, de fuga des doods
van de crematoria tegelijkertijd samen met het couplet Heut
gehen wir ins Maxim?
Johannes Heesters
is een paradevoorbeeld voor nazi-claqueurs, die ook na 1945 nog
toegejuicht werden. Hij is er een voorbeeld voor hoe historische verantwoording,
die hij nooit opnam, in het kader van het geschiedenisrevisionisme vandaag
van veel kanten wordt gerelativeerd.
We zijn naar jullie
toe gekomen om jullie als vertegenwoordigers van de Duitse naoorlogse
generatie te zeggen: Dat willen wij nooit meer!
Maar we zijn ook
naar jullie toegekomen om jullie solidariteit te vragen: In Düsseldorf
zal nog dit jaar in het Theater-Museum een tentoonstelling plaatsvinden
over de Theater-Legende Johannes Heesters. Wij eisen: Deze
tentoonstelling moet een anti-fascistische tentoonstelling worden
of anders niets! Help ons a. u. b. deze eis door te zetten.
Hartelijk dank!
VVN Düsseldorf
VVN NRW
Bettina Ohnesorge
Uwe Koopmann
Düsseldorf/Amersfoort
16 februari 2008