NAVO wil profijt
trekken uit de Oekraïne-crisis
8 april 2014 - De crisis rond
Oekraïne zorgt voor veel nervositeit. Dat is duidelijk. Maar van
de crisis wordt ook dankbaar gebruik gemaakt om de NAVO te consolideren
en te pleiten tegen verdere besparingen op defensie of zelfs meer te
investeren.
Door Ludo De Brabander
Op een persconferentie in het Pentagon,
Washington DC, na een onderhoud over de crisis in Oekraïne met
zijn Britse collega Philip Hammond, waarschuwde de Amerikaanse minister
van Defensie Chuck Hagel voor verdere besparingen op defensie. Hij pleitte
voor voortdurende investeringen in defensie. Tijdens zijn
bezoek aan Brussel verdedigde Obama de defensie-uitgaven met de woorden
dat vrijheid niet gratis is.
De NAVO moet het hebben van vijandbeelden.
Geen vijanden betekent afslanken, besparen op defensie en de politieke
degradatie van het bondgenootschap. De Oekraïne-crisis komt dan
ook als geroepen om de legitimiteit en de slagkracht van het transatlantisch
bondgenootschap op te krikken.
Tijdens de ministeriële bijeenkomst
van de NAVO wees Secretaris-Generaal Fogh Rasmussen op het belang van
de NAVO-top in Newport (Wales) begin september 2014 om de collectieve
defensie te verbeteren met de volgende woorden: We zullen onze
partnerschappen verder ontwikkelen door de defensiecapaciteiten uit
te bouwen en te steunen op onze ervaringen in operaties om verder veiligheid
en stabiliteit samen te promoten en we zullen verder investeren in onze
paraatheid, zodat we sterk blijven en klaar staan voor elke uitdaging.
Crisis in de Krim
De NAVO toont nu haar spierballen en
werpt zich op als de redelijke partij en de verdediger van het internationaal
recht, vrede en stabiliteit. In de ministeriële verklaring van
1 april 2014 roepen de NAVO-ministers van Buitenlandse Zaken Rusland
op om de dialoog aan te gaan en daarbij het internationale recht
en de grenzen van Oekraïne te respecteren. Met dat laatste verwijst
de NAVO uiteraard naar de annexatie van de Krim waar de bevolking op
16 maart in een haastig referendum met een monsterscore van 96,77% koos
voor de afscheuring van Oekraïne en de aanhechting bij Rusland.
Volgens officiële cijfers nam 83,1 % van de bevolking in de Krim
deel. De Russen vormen er met 60% de meerderheid van de bevolking.
De NAVO doet daar nu zeer verontwaardigd
over en schreeuwt moord en brand. Zo vreemd is dat evenwel allemaal
niet. De Krim kent een lange Russische geschiedenis. Het landsdeel maakte
vanaf 1783 deel uit van Rusland en werd pas in 1954 door de toenmalige
Sovjetleider Nikita Chroesjtsjov overgeheveld naar de Sovjetrepubliek
Oekraïne in 1954. Na het uiteenvallen van de Sovjetunie in 1991
kwam het voortdurend tot spanningen omwille van diverse pogingen om
de Krim op zich een wespennest met ook nog eens de problematiek
van de Tataren zoveel mogelijk onafhankelijk te maken van de
regering in Kiev.
Het referendum in de Krim kwam dus niet
uit de lucht gevallen. Rechtstreekse aanleiding was de onvrede onder
de Russen op de Krim over de machtsgreep van de oppositie in Kiev. Veel
Russen (zoals elders in de Oekraïne) vrezen voor hun rechten. Dat
is niet helemaal onterecht. De Neo-Nazipartij Svoboda, dat vier ministers
telt in de nieuwe regering in Kiev, heeft publiekelijk verklaard dat
het de autonome status van de Krim wilde terugschroeven, gevolgde door
pogingen in het Oekraïense parlement om de status van de regionale
minderheidstalen terug te schroeven, met inbegrip van het Russisch.
Selectieve verontwaardiging
De NAVO en bij uitbreiding het Westen,
is in elk geval weinig consequent in haar standpunten over de crisis
in Oekraïne. In een reactie op het referendum in de Krim zei Obama
dat het illegitiem was en in strijd met de Oekraïense grondwet.
Wat hij niet vertelde is dat de grondwet het evenmin toelaat dat het
parlement een verkozen president van de macht verdrijft, zoals dat gebeurd
is met Janoekovitsj in februari van dit jaar, wat men ook van de man
in kwestie moge denken.
De grondwet voorziet een afzettingsprocedure
die voorziet in de installatie van een onderzoekscommissie, een twee
derde parlementaire meerderheid om de aanklachten te formuleren, een
drie vierde meerderheid voor de veroordeling en de bevestiging door
het Grondwettelijk Hof. Van dat alles was geen sprake.
De NAVO meet ook met twee maten en twee
gewichten als het gaat over de verdediging van de territoriale integriteit
van Oekraïne. In 1999 opende het militair bondgenootschap zelf
de doos van Pandora toen Kosovo middels een oorlog van Servië werd
losgemaakt waarna de onafhankelijkheid werd erkend. Ook alle verwijzingen
naar het internationaal recht zijn weinig geloofwaardig als je ziet
hoe de NAVO en/of haar lidstaten daar in Kosovo, Afghanistan, Irak en
Libië al dan niet op creatieve wijze zijn mee omgesprongen.
Agressieve militaire politiek
Achter de NAVO-oproepen tot dialoog en
diplomatie ten aanzien van Rusland gaat een agressieve militaire politiek
schuil. Terwijl het bondgenootschap Rusland oproept om de troepen langs
de Oekraïense grens, maar nog steeds op Russisch grondgebied, terug
af te bouwen, startte de NAVO zelf met de ontplooiing van troepen aan
haar oostelijke grenzen. De VS voerden het aantal gevechtsvliegtuigen
in de Baltische staten en Polen drastisch op, er kwamen AWACS (vliegtuigen
voor luchtruimbewaking) en oorlogsbodems in de Zwarte Zee. Minister
van Buitenlandse Zaken benadrukte dat meer steun onderweg is.
Navo-secretaris-generaal Rasmussen gaf te verstaan dat de NAVO de herziening
van operationele plannen, militaire manoeuvres en adequate troepenversterkingen
overweegt.
Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Rusland
NAVO-grondgebied zou binnenvallen, gaat de machtsontplooiing gepaard
met opgeklopte koude oorlogstaal. De NAVO-opperbevelhebber, de Amerikaanse
viersterrengeneraal Philip Breedlove, kreeg opdracht om plannen op te
stellen die de veiligheid van de NAVO-landen in Centraal- en Oost-Europa
moeten garanderen. Breedlove maakte meteen van de gelegenheid gebruik
om de geplande troepenreductie in Europa in vraag te stellen. De Amerikaanse
aanwezigheid in Europa moet herbekeken worden in het licht van
wat er zich de afgelopen weken heeft afgespeeld, aldus Breedlove.
Rasmussen
Enkele jaren na het einde van de Koude
Oorlog werden drie voormalige Warschaupactlanden toegelaten tot de NAVO.
De opeenvolgende uitbreidingen onder meer met de Baltische staten
waar een belangrijke minderheid Russen woont vonden plaats in
een voor Rusland gevoelige zone. De uitbreidingen zorgden in Moskou
voor nationalistische oprispingen, waar ze als provocatie werden bestempeld.
Toen de Amerikaanse president Bush op
de top in Boekarest (2008) voorstelde om Georgië en Oekraïne
toe te laten tot een 'Membership Action Plan' (voorfase voor effectief
lidmaatschap), zorgde dat niet alleen voor boze reacties bij Rusland.
Europese landen zoals Frankrijk en Duitsland verzetten zich daartegen
omdat ze vreesden dat de inlijving van instabiele gebieden bij de NAVO
via art. 5 van het NAVO-verdrag (als een land wordt aangevallen, wordt
dat beschouwd als een aanval op alle andere NAVO-leden) kon leiden tot
een militair avontuur voor de andere NAVO-landen.
Wat dat concreet betekent konden we zien
met de oorlog rond Zuid-Ossetië tussen Rusland en Georgië.
Indien Georgië lid was geweest van de NAVO zou dit een kettingreactie
hebben veroorzaakt die kon uitmonden in een grootschalige vernietigende
oorlog.
NAVO-expansie
Hoewel de NAVO herhaalt dat het kiest
voor dialoog, blijft ze olie op het vuur gooien door het lidmaatschap
van Georgië en Oekraïne in het vooruitzicht te stellen en
in afwachting de samenwerking met beide landen te verdiepen. De relaties
van beide landen met de NAVO dateren al vanaf het moment dat de NAVO
het PFP-programma (partnership for Peace) lanceerde in 1994. De samenwerking
loopt op verschillende terreinen, met inbegrip van deelname van beide
landen aan de oorlog en/of bezetting in Kosovo, Irak en Afghanistan.
In 1997 werden de bilaterale relaties
met Oekraïne geformaliseerd via de oprichting van een NAVO-Oekraïne-Commissie.
Met Georgië gebeurde dat in 2008. Nadat op de NAVO-top in Boekarest
(2008) bleek dat nog te vroeg was om met beide landen de procedure op
te starten voor effectief lidmaatschap (Membership Action Plan, MAP)
werd voor een tussenoplossing gekozen wat defacto neerkwam op hetzelfde
zonder dat het zo benoemd werd.
Sindsdien helpt de NAVO beide landen
om breed scala van hervormingen van hun militaire apparaten door te
voeren, zodat, als het zover is, de landen onmiddellijk lid kunnen worden
van het bondgenootschap. In juli van dit jaar zijn er multinationale
NAVO-manoeuvres onder de naam Rapid Trident 2014 gepland in Oekraïne.
Het spreekt voor zich dat al deze NAVO-activiteiten Rusland behoorlijk
zenuwachtig maken.
In een interview met de Voice of Russia
zei Alexei Kuznetsov, hoofd van het Centrum voor Europese Studies aan
het Russisch Academisch-wetenschappelijk Instituut voor Wereldeconomie,
het volgende: Ze misleidden ons over de proliferatie van de NAVO
naar het oosten, wat voor Rusland een echte bedreiging is.
In de Britse krant The
Guardian (2 maart 2014) spreekt Jonathan Steele, eertijds hoofdjournalist
voor buitenlandse zaken van de krant en nu columnist, van een 'hysterische
reactie': Op de achtergrond van de Krim-crisis en van de grote
weerstand van Rusland voor mogelijke veranderingen, speelt de onverbloemde
ambitie van de NAVO om twee decennia van expansie in wat de 'post-Sovjet-ruimte'
werd genoemd, verder te zetten onder leiding van Bill Clinton, daarin
gevolgd door opeenvolgende regeringen in Washington. Ongetwijfeld droomt
de Amerikaanse marine ervan om op een dag de Russische Zwarte-Zeevloot
te vervangen in de havens van de Krim, Sevastopol en Balaclava.
Bron: Uitpers.be